کالکشن چیست؟ معنی کالکشن لباس چیست؟
در جواب سوال کالکشن لباس چیست؟ می توان گفت که معنی کالکشن لباس، مجموعه ای از لباس های طراحی شده توسط یک طراح یا یک برند است که به صورت یک کالکشن ارائه می شود. این کالکشن شامل لباس های مختلفی هستند که می توانند بر اساس فصل یا رویداد خاص، طراحی شده باشند و در فضای مجازی یا در فروشگاه های لباس به فروش می رسند.
کالکشن سازی در طراحی لباس :
کالکشن لباس در واقع به معنای طراحی مجموعه ای از لباس ها می باشد که هدف از انجام آن، ایجاد یک کالکشن خلاقانه از یک برند در ذهن مخاطب می باشد. یک طراح لباس برای به نمایش گذاشتن لباس هایی که خودش طراحی کرده است، باید کالکشن مختص خودش را ایجاد کند. لازم است بدانید که یک طراح لباس در ایجاد یک کالکشن، باید از صفر تا صد کار، یعنی از طراحی تا دوخت و دوز لباس را خودش و یا توسط هم تیمی هایش انجام دهد. کالکشن لباس، همان طور که گفته شده به طراحی یک مجموعه لباس گفته می شود که طراحی این لباس ها می تواند الهام از استوری برد یا انتخاب یک ایده مثل طبیعت، بناهای معماری و …. باشد.
اصول مهم و کلیدی طراحی کالکشن لباس :
1 _ ایده و طرح
دو اصول مهم و کلیدی در هر کالکشن طراحی لباس ایده و طرح می باشد. به عبارتی دیگر تا کانسپت اولیه نباشد، کالکشنی هم ایجاد نمی شود.
کانسپت چیست ؟
کانسپت هم می تواند المان محور باشد و هم می تواند موضوعی باشد. کانسپت موضوعی یک حسی را به انسان منتقل می کند اما المان محور ماهیت را منتقل می کند.
2 _ منبع الهام
بعد از انتخاب کانسپت، طراح کالکشن شروع می شود که برای این کار نیاز به منبع الهام می باشد. منبع الهام در کالکشن بسیار مهم است. طراح باید بر اساس کانسپت اولیه، منبع الهامی ایجاد کند که این چیزی نیست جز مودبرد. مودبرد باعث می شود کالکشن روی یک خط حرکت کرده و از ایده دور نشود.
قبل از هر چیز بهتر است بدانید مودبرد تنها برای طراحی لباس نیست و در هر زمینه ای
استفاده می شود و از مراحل بسیار مهم در کار محسوب می شود.
البته باید بدانید بدون کانسپت هیچ مودبردی را نمی توان ساخت. پس در ابتدا کانسپت خود را مشخص کنید. اما قبل از
آن باید در مورد اینسپایریشن برد بدانید. این برد یک برد تکمیلیه و داشتن آن ضروری نیست اما برای رساندن حس و
مفهوم کار به شما کمک می کند.
با توجه به تناسب کانسپت، تصاویر و مطلب جمع آوری کنید و مودبرد را می سازید.
همان طور که اشاره کردیم دو نوع کانسپت وجود دارد؛ المان محور و المان مفهومی.
کانسپتی که المان محور باشد، با یک آیتم می تواند تعریف بشود مانند آسمان. ساختن مودبرد برای این کانسپت راحت
است. زیرا عکس و نمادی که مرتبط با آن باشد را می توان به راحتی پیدا کرد.
اما برای کانسپتی که مفهومی باشد، المان خاصی وجود ندارد که بخواهید آن را محور قرار دهید و صرفا یک حس و یک
مفهومی را القا می کند مانند سفر. ساخت مودبرد برای این کانسپت کمی دشوار است و در این حالت طوفان ذهنی به کمک
شما می آید.
در این صورت کانسپت را وسط صفحه نوشته و با فلش زدن از هر چیزی که با فکر کردن به آن کانسپت به ذهنتان می آید
روی کاغذ بیاورید. سپس با توجه به طوفان ذهن، مود را میسازید.
تفاوت مودبردهای کانسپت ها
تفاوتی که اینسپایریشن برد برای دو نوع کانسپتی که اشاره کریدم دارد اینست که در کانسپت
المان محور، این برد اشاره مستقیم به موضوع ندارد و بیشتر حس رو منتقل می کند که یادآور آن کانسپت می باشد. اما
در کانسپت مفهومی از آنجائیکه المانی نداریم و مودبرد مفهوم را منتقل می کند، اینسپایریشن برد نقش یک برد یدک را
بازی می کند و حکم فضای اضافه دارد.
در کنار همه اینها توجه به فصل، سیلوئنت، هویت برند، رده سنی، مخاطب برند، پارچه و حال و هوای کلی کالکشن باعث
می شود نتیجه نهایی بی نقض باشد